fredag 22 augusti 2008

Hur får man barnen att städa upp efter sig?

Jag får inte mina barn att städa undan efter sig, hur mycket jag än gnatar och ber och tigger. Antingen får jag göra det själv eller så får det verkligen se ut som en bomb har slagit ner, och jag klarar inte av att se det. Jag är inte pedant på nåt sätt, men jag hatar när det är leksaker, kläder och hårattiraljer runt hela nedre våningen. Om ändå leksakerna kunde hållas uppe på övre våningen, men inte.. Barnen vill inte vara där uppe ensamma, det är bara när nån av oss med som dom kan leka i "lekrummet". Det kanske blir bättre när vi flyttar upp igen. Men nu har jag halva kvällen gått och plockat och efter 10 minuter ser det likadan ut igen. TRÖSTLÖST!!!! Jag hatar verkligen att städa, diska, tvätta, vika ren tvätt och diverse hemuppgifter. Det känns som jag aldrig får göra nåt roligt... Det blir kanske bättre om några år, hoppas jag :)

3 kommentarer:

Karro sa...

Rutiner, struktur och belöningssystem säger pedagogen. Det går inte på en kväll att bygga upp en rutiner, ha tex en låda till leksakerna och varje gång barnen har lekt med något eller varje kväll vid kl 20 så ska leksakerna plockas i lådan. Massor med beröm när barnen plockar leksakerna och gärna belöningar. Tex i form av guldstjärnor på en tavla och när barnen fått ihop ett visst antal guldstjärnor så kan man fira det på något sätt som barnen gillar. Beröm fungerar mycket bättre än tjat och gnat.

Det är mitt tips. Har ju inga egna barn men jobbar ju med dem hela dagarna :)

Anonym sa...

Jag har två termiter till syskonbarn men dom har faktiskt sina ljusa stunder. Ibland städar dom självmant för att göra mamma glad :-) Men min syster och hennes sambo har varit väldigt stränga vad gäller allt som dom måste göra, äta grönsaker, inte lämna bordet innan dom ätit klart och städa efter sig. Nu är dom ju inga änglabarn jämt men dom vet vad som gäller...

Karro sa...

Mm, jag har avböjt min inbjudan. Skulle bara bli konstigt och ledsamt att träffa er alla igen :( Jag saknar er alla mycket men jag fixar nog inte bröllopet tyvärr, även om jag hade sett fram emot det jättemycket.